Vurdering kan deles i to, der en har skolevurdering og elevvurdering. Det ble snakket om kvalitetsutvikling og om de nasjonale prøvene som har ført til store overskrifter i media. Disse overskriftene over hvor dårlig Norge har gjort det har ført til at en har fått økt fokus på evaluering i skolen. Det økte fokuset gjelder for alle kommuner og skoler.
Når en snakker om undersøkelser er det flere forhold som må være til stedet, undersøkelsen må være valid, det vil si at den må være nyttig og ha en verdi. Videre må det en undersøker, de innsamlede dataene være pålitelige. Videre må en gjerne undersøke tingene på flere måter og over tid, da flere forhold spiller inn på resultatene av undersøkelsen.
Det er viktig å stille krav til kvalitetsutviklingen, en må se på hvilken nytte og økning en får ved en endring. ”Hva må virke for at det skal fungere.”
Viktig å være klar over at data som blir hentet inn ikke er vurdering, en må tolke de innsamlede dataene for å få vurdering. Her ble det i dag poengtert viktigheten av å notere opp ulike tester over tid for å kunne sammenligne elevens resultater. Da kan en finne ut om en har hatt fremgang eller om ting står i ro.
Viktige verktøy i vurderingen er elevsamtalen som også ble trukket frem som et verktøy som brukes og en har tro på. Konferansetimer, her er det viktig å kunne dokumentere vurderingene en har foretatt, da gjerne gjennom skjemaoppsett fra testene en har foretatt, slik kan en forelegge dem for foreldrene.
Det er fremdeles mye nytt på feltet vurdering selv om en har vurdert elevene også tidligere. Ved en barneskole har en uformellvurdering, som vil si vurdering uten karakterer, mens på ungdomsskolen får en formellvurdering med karakterer.
En har også diagonistisk vurdering som er vurdering i forkant, dette brukes ved overgang barnehage /skole
søndag 2. mars 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar