Vi har lest og jobbet endel med læringsstiler og hvordan elever lærer best, vi hadde også en forelesning om lekser. Skal det være lekser eller ikke i den norske skolen? Jeg har ingen helt entydig oppfatning av hvorvidt vi skal ha lekser i skole, men er av den oppfatning at eneste måte å bli god i f.eks lesing er å øve. Når det kommer til hvordan dette med lekser skal organiseres tror jeg det må være forskjellig på de ulike trinnene og tror videre det er viktig at oppgavene er av en slik art at elevene kan greie dem selv.
Nå hvordan lærer jeg best til mine eksamener? For meg er det mange forhold som spiller inn når jeg skal lese. Humør har faktisk noe å bety, er jeg opprørt, har mye som skulle vært gjort osv. er det vanskelig å konsentrere seg. Slik tror jeg også det er for elevene, både på skolen og når en skal jobbe hjemme, er hode fullt av andre tanker er det vanskelig å konsentrere seg.
Så til hovedspørsmålet her: Kan en lese lekser/gjøre skolearbeid med musikk på øret eller msn på på dataen? Jeg mener at det er forstyrrende elementer som tar bort fokuset. Videre tror jeg det vil påvirke tankene og virke forstyrrende. Men jeg tror kanskje at ikke alle vil være enig med meg her. Og kanskje må vi ta inn over oss at en del av disse nye mediene er kommet for å bli og at de er en del av de unges liv som vi ikke skal eller kan endre på.
Så som blivende lærer er jeg fullt klar over at vi alle lærer ulikt og at alle selv vet best hvordan de lærer best ( usikker på om alle vet hvordan de best lærer) Men som mor er jeg av den oppfatning at vi trenger ro og harmoni rundt oss for å lære, ellers er jeg åpen for om en ønsker å skrive eventuelle notater eller ikke, om en ønsker å samtale om stoffet eller kun lese det.
Det hadde vært kjekt å vite hva andre synes om hvordan en eventuelt skal gjøre lekser, er alt mulig eller må det være noen rammer rundt skolearbeidet?
søndag 30. mars 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Hei. dette var et spennende innlegg. Jeg tror at data kan virke forstyrrende på leksene, da det er så mye annet gøy en kan gjøre på. Musikk er noe en ser i større grad på skoler, da under prøver og slikt. Mange unge hevder at dette bedrer konsentrasjonen, og gjør ting lettere. Jeg selv ville nok klart meg bedre på en eksamen om jeg fikk høre på litt musikk i mellom:)
Hei Brit Elin!
I høve dette med lekser, og rammer rundt korleis ein skal arbeida med det, så trur eg det er vanskeleg å seia korleis det skal gjerast. For det er så forferdeleg individuelt! Akkurat msn på dataen treng ikkje å vera på, der er eg jammen einig, for når ein skal gjera eigne lekser, så treng ein ikkje den kontakten med andre. Men eg sjølv til dømes har alltid musikk på når eg skal setja meg ner å lesa, om eg ikkje har det så blir eg heilt stressa for alt er så stille, også blir det berre eit KJEMPE fokus på at NO skal du konsentrera deg, også går det ikkje likevel! Det var nett likt når eg var liten å gjekk på skule! SÅ eg trur ikkje det går an at slikt skal gjerast på ein måte!
Klem Oddveig=)
Jeg er nok mest som deg, og må ha ro rundt meg når jeg skal konsentrere meg om noe. Jeg blir forresten mer og mer usikker i forhold til dette med lekser. Den største grunnen er at lekser kan virke sosialt stigmatiserende, og gi barn med ressurssterke hjem en klar konkurransefordel. Jeg er også lit usikker på verdien av det å øve seg på ting en allerede kan. Da tenker jeg spesielt på matte. I lesing er det udiskutabelt verdifullt å øve og lese mye for å bli en god leser.
En annen ting som taler for lekser, er at foreldre få en nærhet til skolen, og kan følge med på hva barna lærer. Men igjen- dette gjelder jo kun de foreldrene som engasjerer seg i barna skolehverdag.
Hei Britt Elin
Jeg er veldig enig i det som Marianne sier. Det er ikke alle forreldre som følger opp barna sine av ulike grunner, hva med de? Jeg er for heldagsskole, der fritidsaktiviteter og leksehjelp kommer inn i skolen. Når de da kommer hjem klokken 16, er de ferdig med alt skolearbeid, og kan bruke dagen sin til andre ting. Jeg husker selv, at jeg ofte gjorde alle leksene på lekseplanen min den første dagen i uken, for da hadde jeg leksefri til neste mandag.
Jeg har også som Linn sier, gode erfaringer med musikk i klasserommene. For min del, er det veldig forstyrrende. Jeg må, som du, har det helt stille rundt meg når jeg leser, men jeg ser at de elevene jeg har hatt, har jobber like bra med musikk og muligens bedre, enn de gjør uten musikk. Føler at det da blir mer "støy" og unødvendig lyd.
Hei Brit Elin,eg hadde nett ein diskusjon med ei venninne av meg angåande dette med lekser og kvar dei skal gjerast,eller om dei treng lekser i det heile, og korleis elevane så ulikt tar imot lærestoffet.Eg trur at lekser for nokre er meir arbeid og bortkasta tid, dette trur eg gjeld dei auditive som har det som eg kallar klister hjerne og får med seg det som læraren seier. Men for dei som er visuelle tildømes vert det litt anleis,dei må gjerne notere og lage seg tankekart for å få ting med seg.Mange gonger så kan det vere mykje uro i timane på skulen og det å komme heim og få jobba i fred og ro( med litt klassisk musikk på øyrene) med leksene trur eg for nokre er ein god metode.
Eg meiner og at støy i timane kan på ein måte dempast ned litt med musikk svakt på i klasserommet, ein slags avslappings musikk,som er god for øyrene å høyra på og som får elevane til å kjenna at dei får ro over seg.
Det er sjølvsagt ikkje alltid dette verkar like godt, men dette har eg erfart kan vere ein god måte å få eit godt arbeidsmiljø i klasserommet.eg har og vore med i klassesituasjonar der elevar får sitja med ipod på øyra for å distansere seg til dei andre som sit ved sida av seg og slik få gjort ting i ro og fred utan avbrytelsar frå medelevar.
Ha ei god helg vidare.
Mvh Kjerstin
Legg inn en kommentar