søndag 2. mars 2008

PRAKSIS

Nå er det gått en uke av siste praksisperiode på 2. året, vi er gått igang og ting går greit. Jeg tenker en del på dette med planlegging og planleggingsdokumenter. Vi mennesker planlegger forskjellig og vektlegger forskjellig. På vår gruppe går dette med ulikheter veldig greit, vi bruker hverandres planer (som vikarplan - når vi underviser den andre delen av klassen), tilpasser gjerne litt slik at det passer vår personlighet. Det er viktig å kunne tilpasse både til seg selv og elevene.

Hva skal vi legge fokuset på når vi planlegger, i dokumentet? Fagkunnskap, organisering, orden i det skriftlige arbeidet eller å tilpasse til den enkelte. Som sagt fungerer ting bra, men usikkerheten melder seg med jevne mellomrom. Hvor skal fokuset for undervisningen være og hva vil jeg fremheve kontra hva andre mener er viktig?

Jeg blir mer og mer bevisst at det er mange veier til en god undervisningsøkt, alt etter hvilken lærer en ser på og hvilke elever sine preferanser en går ut fra. Så jeg tror at vi skal få ut mange gode lærere med ulike måter å nå et mål om noen år. Så gled dere til dere skal ut i skolens hverdag på egne ben forhåpentlig med gode ideer og erfaringer fra studietiden.

1 kommentar:

May Britt sa...

Jeg tror det er viktig det du sier at selv om ikke alle gjør jobben på den måten jeg foretrekker, så kan det være en vel så god måte å gjøre ting på. Elevene er forskjellige og som du sier skal vi nok heller omfavne mangfoldet blant oss lærere/studenter enn å dømme fordi de ikke gjør slik jeg ville gjort.