søndag 9. mars 2008

UNDERVISNING I KRL

Torsdag 06.03 hadde vi punktmetodikk om utfordringene i krl faget. Faget skal nå skifte navn etter endringer i læringsplanen som et resultat av foreldre som har klaget faget inn for domstolene. Det ser ut som fagets navn nå blir rle, som står for religion, livssyn og etikk.

Det har vært flere utfordringer for skolene med faget opp gjennom årene, det har vært flere endringer som skolen skal forholde seg til, og mange av disse har kommet etter skolestart om høsten.

Retten til å søke fritak fra faget er en av de viktigste tingene med faget som har skapt ulikheter. Nå er det fra departementets side uttrykt at en ønsker en slik undervisning at det ikke skal være behov for å søke enkelt elever fri.

Endringene i læreplan og formål er at en skal ha en lik fordeling mellom de ulike religionene og at undervisningen skal være av en slik art at den er informativ og ikke utøvende. Det problematiske blir da, hva er utøvende og hva er kunnskap? Er det kunnskap å synge salmer eller er det utøving av religion.

Flere kommuner har satt ned en faggruppe for å se på hvilke retningslinjer skolene i kommunen skal forholde seg til. Det er også en utfordring at det ikke er kommet ut ulike læreverk til faget, noe som gjør at det har vært lite å velge mellom for skoler som skal kjøpe inn læreverk.

Andre utfordringer er at det ikke har vært samme mulighet for å kurse lærere i faget, noe som kommer av at en gjerne starter kurser i fag som etterspørres av skolene. Det har da vært tradisjon at en har vektlagt fagene norsk, matematikk og engelsk.

Det blir spennende å følge fagets utvikling fremover og hvordan det blir undervist i det i fremtiden. Faget er jo et dannelsesfag og således viktig for skolen.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Jeg har i denne perioden jobbet som vikar på en barneskole. Under planleggingen i forrige uke, kom vi inn på det temaet du skriver om her. Anledningen var om hvilke påskesanger vi skulle synge. Jeg nevnte at dette er et tema vi har diskutert på skolen, i forhold til dette med forkynnelse.En av lærerne hadde en interessant synsvinkel når det gjaldt dette. Hun mente at vi skulle se på det som at vi befant oss i de forskjellige religioners "hus" når vi hadde religionen som tema. Hvis vi underviser om den kristne påsken, så beinner vi oss i kristendommens hus, og dermed blir det ikke problematisk å gjøre slik som de gjør i dette "huset", hvor f. eks salmesang e en viktig del av religionen. På samme måte, kan vi dersom vi befinner oss i Islams hus lære oss å fremsi et bønerop, mente hun. Alle lærerne i gruppa var enige om at det aller viktigste i disse tilfellene er god og åpen kommunikasjon med foreldre. De nevnte et eksempel fra i fjor, der de hadde en dialog med to muslimske foreldre angående KRL undervisning. Etter lange diskusjoner så kom det fram, via tolk, at det springende punktet var begrepet "lære". Vi snakker jo så mye om at elevene skal lære ting om forskjellige religioner. Disse foreldrene hadde en helt annen forståelse av lære, enn det vi vanligvis har. De så på "lære" som en religiøs kunnskap, eller sannhet om du vil. Da denne misforståelsen var oppklart, og ordet "lære" ble byttet ut med "informasjon", så ble situasjonen for disse foreldrene en helt annen, og barnet deres endte opp med å delta på alle ting som hadde med KRL undervisning å gjøre, inkludert en påskevandring i kirken.

Liv Sæbø Stava sa...

Hei Brit Elin!
Ingen tvil om at det er mye som skjer vedrørende krl faget i skolen, og hva som videre skjer framover er vanskelig å forutse. Men som Marianne også skriver tror jeg at informasjonen mellom hjem og skole er kjempeviktig, og at hjem og skole utvikler et nært samarbeid.
Liv:)

Stine Hjemdal sa...

Heisann Brit Elin!
Et godt innlegg, veldig greit for meg som var syk å lese i bloggen din hva dere har snakket om og diskutert.
Et vanskelig tema dette her,og jeg har stillt meg en del spørsmål rundt akkurat dette her. I bunn og grunn tror jeg alt hviler på at vi har et godt forhold til foreldrene. Har en tenkt gjennom undervisningen på forhånd og har klare argumenter for vår sak, burde jo dette kunne gå greit.