fredag 30. november 2007

ERFARING

I GSlM prosjektet vårt i norsk har jeg oppdaget at ordet erfaring er brukt mye i litteraturen jeg har lest. Det står at elevene kommer til skolen med ulik bakgrunn og erfaring, videre sies det at skolen må bygge videre på elevens erfaringer. Jeg har vel en noenlunde grei oppfatning av begrepet erfaring men slo det likevel opp og fant at det betyr: å oppleve noe, å kjenne noe eller få vite noe. Dette er ting som jeg føler passer til "learning by doing" og så må vi huske refleksjonene. Jeg personlig tror at barns erfaringer har gjerne gitt dem noen refleksjoner, ikke som de kan sette skikkelig ord på men likevel en følelse for tingene til senere hendelser.

Disse erfaringene til elevene er veldig forskjellige, akkurat slik som for oss voksne. Noen har mange gode erfaringer andre har færre gode og noen dårlige. Dette kan igjen gå på menneskets oppfatning av mestring i en situasjon. Har en gode erfaringer av å bli hørt når en forteller noe, vil barna også gjerne tørre fortelle i klasserommet.

Når jeg tenker bygge videre på, tenker jeg at først må jeg bli skikkelig bevisst på at ikke alle har det likt som meg. Spesielt viktig når en i skolesammenheng tenker Jul, her er det jo ikke alle barn som gleder seg av ulike grunner. Mine erfaringer som barn kan være om et trygt familie hjem med mor og far og kjekke gaver. Noen barn erfarer krangel om hvor barnet skal være, dårlig økonomi, feirer ikke Jul av religiøse grunner eller sykdom som er i den nærmeste familie for å nevne noe. Det kan være en fordel som lærer og kjenne elevene og deres bakgrunn godt slik at en kan unngå de store fellene.

Bygge på erfaring kan også være å fortsette med ting som elevene kan fra barnehagen. Selv om de fleste barn i dag går i barnehage har ikke alle gått i den samme barnehagen og gjerne ikke gjort opplevd det samme. Her kommer også hjemmesituasjonen inn. (Eks. Noen blir lest mye for andre lite av ulike grunner.)

Det som er hovedpoenget er at alle menneskers erfaringer er ulike, kan være ulike selv om en har opplevd det samme, da vi har ulike reaksjoner og oppfattelse av ting. Dette må vi ta med oss i undervisningen og ta på alvor.

Som nevnt synes jeg det er spennende med begrepet erfaring i skolen, det kan bygge på så mangt. Jeg er i hvertfall sikker på at elevene bør få en god erfaring av møte med skolen på 1. trinnet, og at det vil gjøre skolegangen mye lettere for dem.

1 kommentar:

Lone sa...

Hei brit Elin

Veldig bra skrevet. Erfaringer er egentlig ikke noe jeg tenker så mye på i hverdagen, men de kommer frem når det er behov for dem. I alle fall de som ikke blir brukt i hverdagen. Mine erfaringer på kjøkkenet for eksempel... :-)Heldigvis blir det flere og flere