
Det har vært en del skriverier i media den siste uken om norske elevers dårliege prestasjoner i lesing og naturfag. En forklaring har vært at elevene ikke greier å overføre kunnskapen fra en ting til andre situasjoner. En spør seg om det er i overføringen fra en konkret oppgave til å bruke det en har lært i en annen situasjon som svikter.
Når vi nå jobber med begynneropplæring i skolen har vi erfart, lest og hørt at konkreter er viktig for at elevene skal være med i det vi holder på med - det gjør det enklere for dem å forstå når de har noe håndfast å forholde seg til. Så er mitt store spørsmål - Hvordan får vi lært dem overføringsverdien??
I Marit J Høines sin bok begynneropplæringen står det om dette at elevene får det til med konkreter, men det ser likevel ikke ut som det har hjulpet når de jobber med oppgavene. Hun spør om det er lærerne som ser overføringsverdien fra det konkrete til en problemstilling? Konkretiserer elevene kun for lærerne og likevel kun utvikler ferdigheter??
Dette synes jeg er et veldig spennende tema, da jeg føler litt på at større elever kanskje ikke er så opptatt av å se tingene for å lære dem - de utvikler ferdigheter og følger en mal for hvordan de skal løse problemet. Ja, jeg er helt og fullt klar over at de da ofte vil komme til et punkt hvor det stopper opp - de mangler erfaringen for å løse problemet.
Jeg tror at bruk av konkreter er viktig i mange sammenhenger i skolen - dersom en sammtidig greier å fomidle at dette kan brukes i andre problemstillinger også. Noe som det å bruke fingrene når en teller er et godt eksempel på, de aller fleste av oss har vært innom å bruke fingene for å komme frem til et resultat.
Et konkret trenger ikke alltid ha en direkte sammenheng med problemet, det kan være nok at det er noe elevene kan se, holde i for å beholde konsentrasjon eller motivasjonen for å løse oppgaven. Ellers tror jeg det er viktig at en som lærer greier å "selge" interessen for emnet, formidle at det er nyttig og gjerne kjekt. Ting som smeller har ofte en interesse hos større elever, og de husker det derfor lettere.
Ellers tror jeg det er viktig å spille på elevenes interesser, og gjerne la dem finne konkreter som kan være nyttige for å motivere andre - eksempel en bok om et emne som de interesserer seg for - en ting som kan symbolisere det osv. Her tror jeg vi som voksne/lærere må være kreative i vår omgang med barn og innlæring av ny kunnskap. Noen barn greier bedre å holde konsentrasjonen for skriving dersom de får skrive på PC istedenfor i bok, mens andre vil skrive i bok og så tegne til for å illustrere de de mener. Her er elevene forskjellige akkurat som alle andre.
3 kommentarer:
Heia Brit Elin!
Et tankevekkende og veldig spennende innlegg. Jeg er overbevist om at konkreter er kjempeviktig når en skal tilegne seg kunnskaper, men hvis en tror at jobben i seg selv er gjort gjennom konkretiseringen så har man bommet kraftig. Å ta til seg visdom er en mangfoldig aktivitet som krever stimulans på mange ulike områder, og det kreves varierte former for formidling. Hvordan lykkes bedre med å få opp kunnskapsnivået hos elevene er et viktig spørsmål som skolen hele tiden bør bestrebe seg på å jobbe kontinuerlig med hele tiden, der finnes alltid forbedringsmuligheter.
Klem Liv
Hei Brit Elin!
Eit viktig tema du tek opp her! Kanskje me blir så opphengt i at me skal bruka konkretar heile tida, at me ikkje legg nok arbeid i tankane bak det me nyttar, og kva me skal bygga opp vidare hos elevane? Me må ikkje tenka at jobben er gjort når me har funne konkretane, det er jo overføringsverdien av det ein har lært som må stå i fokus. Lettare sagt enn gjort, men iallefall lettare når ein er bevisst på det! Ellers trur eg du har heilt rett i at ein oppnår meir v. å ta utgongspunkt i ting elevane interesserar seg for når ein veljer konkretar. Alt i alt eit veldig godt og tankevekkande innlegg! Stå på!
Klem frå Maria.
Jeg tror også at konkreter er kjempe viktig for elevene. I den klassen jeg er i, har lærerne sett, at elevene bruker konkretene en liten stund, for så å skyve de vekk. Er de ikke vant med å bruke dem, eller er det ikke "kult" å bruke konkreter? Vi snakket om dette i intervjuet vårt med praksislæreren, men hun hadde ikke noe godt svar å gi oss rett og slett, med de jobber med å få konkretene inn i læringen. Kanskje de vil bruke det mer når de skal begynne med addisjon og substraksjon?
Legg inn en kommentar