
Skolebasert vurdering er når den enkelte skole vurderer seg selv. De avgjør selv de mange spørsmålene som er knyttet til en slik vurdering. Noen av spørsmålene kan være enkle å svare på, andre mer kompliserte å finne et godt svar på.
Hva som skal vurderes og hvordan kan være greie nok spørsmål, dette gjerne fordi fokuset i skolen har endret seg gjennom årene. Det vil da være naturlig å vurdere det som det er rettet fokus mot akkurat nå. Nå er det tid for å måle kunnskap eller læringsutbytte om du vil.
Hvem som skal ha tilgang til resultatene og hvilke konsekvenser informasjonen skal få kan være verre å avgjøre. Her er det også et etisk dilemma som en må ta stilling til. Det er viktig å ha det menneskelige perspektivet med seg i hele vurderingsprosessen, slik at en unngår å støte noen.
Det kan også være avgjørende å klarlegge hvorfor en vurderer eller tester, er det for å se hva som kan gjøres bedre, hvor en bør sette inn ressurser og hva en faktisk får til.
Det har vært skrevet og sagt mye om den norske skolen i det siste, og i den forbindelse synes jeg at vi ikke må glemme at det faktisk er mye bra også. Det er faktisk mange elever som er flinke både til å lese, og mange har gode matematikkferdigheter. En skal selvfølgelig ikke la det være en sovepute, men la det være rom for forbedringer. Kanskje er det slik at ting stadig er i endring og at dette er noe vi også må ta med i skolen.
2 kommentarer:
God kveld Brit Elin!
Alltid kjekt og lærerikt å lesa bloggen din.
Som du skriv, fokuset på den norske skulen er svært negativt no. Ein høyrer sjeldan nokon skryte over det norske elevar er flinke til. Kva seier grunnskuleelevane om dette? Det virkar ikkje særleg motiverande, når dei "store"(politikkarane) berre snakkar negativit om skulen..
Ein grunn til at norske elevar er dårlege til bland anna å lese kan vera at det er blitt kutta i dei praktiskefaga(heimkunsskap, kunst og handverk(forming, sløyd), moped ol) og at elevane skal ha ekstra språkfag --> meir teori og meir lesing.. kunne visst ha skrive mykje om dette... hmmm..Du får ha ein god studie dag i morgon!
Mvh Ragna
Ja alt det negative fokuset kan vel komme til å ble en selvraliserende profeti etter hvert dersom man ikke passer på. Elevene hører at skolen er elendig og at norske elever er dårlige i lesing og matematikk, og muligens vil de tro på dette, og da er sirkelen i gang.
Legg inn en kommentar