Pedagogisk grunnsyn er den virkelighetsoppfatning, verdier og holdninger som er i bunnen av de pedagogiske handlingene en utfører. Det er to hovedretninger i pedagogisk grunnsyn. Det er Tradisjonalismen og Progressivismen. Forskjellen på disse er at en i progressivismen setter eleven i sentrum mens en i tradisjonalismen setter kunnskapen/det en skal lære i sentrum. Videre vil en da som en følge av disse hovedforskjellene søke testing av kunnskap kontra at en ikke ønsker å teste i progressivismen.
I tradisjonalismen vil undervisningen være lærerstyrt og en ser på elevene som passive mottakere av lærdommen. Her er progressivismen at elevene skal undre seg og selv utforske, her ønsker en å danne mennesker som stiller kritiske spørsmål og kan være med å utvikle samfunnet videre.
Det som gjerne ligger til grunn for en lærers pedagogiske grunnsyn er lærerens menneskesyn, holdninger og verdier. Dette samt hvilke teoretikere en er mest tilhenger av. De fleste lærere vil gjerne ha innslag av tilhørighet innenfor flere teoretiske retninger. Ingen er nok tilhenger av kun en retning, eksempelvis vil svært få eller ingen være kun tilhenger av behaviorismen, men gjerne ha innslag av den ved benyttelse av belønning. Samtidig vil en ikke kun mene at all undervisning skal foregå sammen med en eller flere andre, noe vil en gjerne at en skal tilegne seg på egen hånd.
Hva som er mitt pedagogiske grunnsyn er jeg nok ikke helt bevisst på pr. idag. Det har nok innslag av forskjellige teorier og jeg tror at det er flere veier til målet. Det er også viktig i skolen å ha forskjellige tilnærmingsmåter i ulike emner. Vårt personlige pedagogiske grunnsyn kommer tilsyne i våre handlinger i skolehverdagen - her kan det være ulike syn innen den samme skole/team og en må søke å enes om en handling i de ulike undervisningssituasjonene.
LK-06 har et sterkt preg av progressivisme men et sterke tradisjonalistisk preg enn L-97. Dette vises ved at en har full metodefrihet i LK-06 som gjør den progressivistisk, mens de konkrete målene gjør den tradisjonalistisk.
onsdag 9. januar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei Brit Elin! Veldig greitt å lese det du skriv- då får eg ein god repetisjon på det me hadde om i ped på tysdag! Dette med pedagogisk grunnsyn er ikkje lett, for min eigendel føler eg vel at eg må erfare litt meir før eg kan gje med ut på noko meir, å det kjem absolutt til å vera ein blanding av dei ulike teoriane. Eg kan vel seie at eg ikkje er nokon behaviorist, men likevel er det noko der som eg kan ha med i mitt syn. Alltid kjekt å lesa det du skriv, du er flink til å setja ord på ALT!, Da ska du ha:)
klem Ragna
Heisann! Eit bra innlegg her, som tek opp noko eg tykkjer er ganske vanskeleg å beskriva, nemleg mitt eige pedagogiske grunnsyn. Eg merkar jo at det har endra seg berre i løpet av eit og eit halvt år her på HSH. Har du opplevd dette? Eg vil jo betrakta meg sjølv mest som ein progressivist, men her vil eg seie at eg òg ser elementer i tradisjonalismen som det er verdt å flette inn i dagens skule. Så eg er vel som dei fleste andre, ei god blanding:)
klem frå Maria.
Legg inn en kommentar