Nå er det mye i media om undersøkelsene som har vært på landsbasis i vår, og vi får nå statistikkene om hvordan de norske elevene har gjort det. Mye bra kommer frem synes jeg men ikke alt som skrives kan tas for å være sant.
Jeg leste i dag om en skole der elevene på 5. trinnet hadde gjort det så bra, og det jeg bet meg merke i var læreren og rektors kommentarer om at disse elevene var genererelt gode og at de var klar over at de kom til å gjøre det bra, likevel litt overrasket over hvor bra.
De sier mye om hvorfor de gjorde det så bra, og det er dette med holdningen i klassen om at en kan være god som jeg bet meg mest merke i. Det er nok i skolen som i arbeidslivet ellers ulike kulturer for hvordan en skal være. Noen klasser/trinn har et miljø der det er topp å være flink og delta aktivt i det som skjer på skolen, andre klasser trinn har ikke dette tvert imot er det slik at en ikke må være for flink for å bli godtatt, rekker en opp hånden og kan svare ofte - blir en gjerne kalt lærerens yndling og lignende. Dette er med på å gjøre elevene usikre og redde for å vise hva de kan både i timene og på eventuelle prøver.
Videre sier artikkelen at god oppfølging hjemme med lekser o.l er med på å gjøre det mulig. Så foreldrene er også viktige for elevenes prestasjoner på mange måter, så vi som er foreldre har en viktig oppgave når det gjelder våre barns skolegang. Selv om en ikke greier oppgavene faglig, kan en oppmuntre barna til å spørre om hjelp på skolen, og på andre måter støtte barna i deres skolehverdag.
Jeg er derfor av den oppfatning at det er veldig viktig allerede på 1. trinnet for oss som lærere å lære elevene at vi alle er ulike og at det er LOV å være flink og mindre flink. Det er nå engang slik at alle mennesker er ikke like flinke i alt, noen er kjempe flinke i gym andre ikke og det samme gjelder for alle fagene i skolen. Det er jo ulikheten som gjør at vi mennesker utfyller hverandre så godt til slutt.
Menneskets ulike gode egenskaper kommer veldig godt frem i prosjektene vi nå holder på med, der vi arbeider i grupper. Gruppe arbeid er ikke alltid like lett, men en sjelden gang opplever en det jeg har vært så heldig å oppleve på min gruppe denne gangen. Nemlig det at vi alle er ulike, men ulike erfaringer, ulike evner og ulike kunnskaper, men når vi da greier å nyttiggjøre oss av disse ulikhetene blir det knall bra. Slik er det nok meningen at et gruppe/team arbeid skal fungere, men som sagt ikke alltid like enkelt å få til.
Så til mitt store poeng her: Vi som fremtidige lærere har en veldig viktig oppgave i å få til et klassemiljø der elevene kan være ulike, og aksepterer hverandre slik de er. Slik kan vi også få til et godt arbeidsmiljø for elevene. Et godt arbeidsmiljø/klassemiljø er viktig da jeg tror at elevene da vil ha bedre forutsetninger for å gjøre det faglig bra.
fredag 7. desember 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei Britt Elin
Jeg tror at om ikke arbeidsmiljøet er bra, vil også læringen bli dårligere. Dette gjelder for enkelt elever og for gruppen/klassen.
Vi kan jo bare tenke oss selv. Vi jobber bedre om vi har det bra og er trygge i omgivelsene våre, enn om stemningen er dårlig.
Hei Brit Elin,takk for gode og konkrete tilbakemeldingar på bloggen min.Eg vil og ynskja deg ei fortsatt god jul og eit strålande nytt år :) Mvh Kjerstin
Legg inn en kommentar