Identitet er et begrep som i dagligtale brukes om mangt og mye, her en dag leste jeg i avisen om en by's identitet. Legger vi det samme i begrepet når vi snakker om en by som når vi snakker om et menneske? Hva er identitet og har det noen betydning for hverdagen i skolen? Ja, hva er identitet, jeg har ikke greid å finne noe helt entydig svar selv om de fleste definisjonene inneholder elementer av det samme.
Identitet er summen av et menneske, hvem det er vil mange si og ja det er det, men også mye mer. Vi ser på identitet som noe som er fast i et menneske og handler om egne oppfattelser av hvem en er, som hvor en vil videre, hva en tror på, hvem en er i forhold til andre osv. Som sagt er identitet mye. Det er da ikke rart at Erikson beskriver en del av utviklingsfasen i ungdomsskolen som en viktig tid der en skal danne sin identitet, han sier videre at en gjerne kan se på noen av fasene som kriser. Krise er her kanskje ikke ment som noe en må ordne opp i med en gang, men snarere en tilstand av manglende kontroll eller følelsen av en form for forutsigbarhet. Erikson sier at i ungdomsårene (12 år til 18 år) er kanskje den perioden der identitetsdannelsen er viktig. Han er åpen for at vår identitet kan endres senere i livet I følge den generelle delen i LK 06 skal en i skolen være med å danne hele mennesker som evner å bruke sin kunnskap alene og/eller sammen med andre. Slik kan vi se at skolen har et ansvar for elevenes identitetdannelse - hvem de er alene eller sammen med andre.
Går en til kulturbegrepene identitet og ser hva de sier så sier de at en har flere ulike identiteter, som individuell identitet, kollektiv identitet og kulturell identitet. Her ser en mer på identitet som et sjølvrefleksivt prosjekt - det at veien gjennom livet skaper deg gjennom et langt liv. Vår identitet er altså ikke fastlagt etter at ungdomsalderen er tilbakelagt. Så kan det kanskje være en trøst for oss som er over ungdomsskolefasen men fremdeles er i endring.
Det er mange faktorer som er med på å danne et menneskes identitet men noe av det viktigste er menneskene rundt en og hvilke reaksjoner den unge får på sine utprøvinger. Jeg sier derfor med John S. Mbiti
"I am because we are, and since we are, therfore i am" Dette synes jeg sier mye om hvordan vår identitet dannes - nemlig gjennom et fellesskap med andre, og i ungdomsårene - ja da er det vel helst venner en speiler seg mot.
Selv om venner og miljøet rundt elevene er viktig, må vi ikke glemme at det er mye en som lærer for elever i denne fasen kan gjøre. Se dem - Hør dem og møt dem der de er.
onsdag 30. januar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Hei Brit Elin!
Identitet er ikke noe lett begrep nei, men uansett et veldig viktig begrep. Det er utrolig viktig å være oppmerksomme på dette med identitet og hvor spennende men og samtidig frustrerende og kanskje og skremmende det kan virke på ungdommen. Jeg mener at lærere har et stort ansvar i å ta dette med identitet på alvor, og det finnes mye en aktivt kan gjøre på skolen for å bidra til økt innsikt i emnet. Jeg vil og anta at elevene vil være motivert for slik undervisning som kan legges opp på mange ulike og spennende måter, fordi det angår dem, de vil kjenne seg igjen. Elevene og ungdommene trenger at vi tar dem på alvor, og at de får en forståelse av at vi er på lag med dem.
Klem Liv.
Legg inn en kommentar