søndag 14. oktober 2007

SPRÅK


De som kjenner meg vet at jeg er opptatt av språket i undervisningen. De som kjenner meg best vil gjerne si at tale er sølv og taushet er gull.

Vi kan slå fast at det er flere måter å kommunisere på en med et muntlig språk, vi har kroppspråk som kan si oss like mye som ord. Barn er ofte veldig flinke på å lese kroppspråk og det er derfor veldig viktig at det vi formidler blir formidlet med samme "følelese" i både kroppspråk, tonefall og muntlig uttale.

Trenger tanken vår et språk?

Ifølge Piaget trenger ikke tanken et språk, ser en derimot mot Vygotsky så former språket tanken mens Bruner sier at språket styrer tanken.

Personlig tror jeg at vi alle har en form for språk for våre tanker fra vi er små - språk kan nemlig også være "stivnede gester". Barn forbinder ofte et smil med noe godt. Jeg tror videre at vi bruker vårt 1. ordens språk når vi tenker og at vi videre assimilerer nye ord i vårt skjema før tanken begrepet blir vårt nye 1. ordens språk. Alle mennesker vil innimellom føle at det de hører er "helt gresk" eller det vi kaller et 2. ordens språk. Dette kan være faguttrykk eller fremmedspråk som en ønsker å lære seg.

Når vi nå er på full fart ut i skolen først i praksis og senere som lærere er det veldig viktig at vi er bevisste på å være et godt oversettelsesledd for våre elever. Det betyr at vi omsetter fra vårt 1. ordens språk, som er et 2. ordens språk for elevene og til deres 1. ordens språk. Det vil si at vi bruker ord som elevene er fortrolige med for å forklare begreper - de vil da etterhvert utvikle et 1. ordens språk som er på høyde med vårt innen de enkelte felt.

Ovenstående er veldig viktig på alle trinn i skolen og også når vi beveger oss ut i videregående og andre studier - det vil veldig ofte være ord og uttrykk som en ikke har helt taket på.

Oversettelsesleddet er veldig viktig i dagens skole, spesielt dersom en er opptatt av at ethvert barn skal utvikle sin muntlige kompetanse på en god måte. Vi må oversette og gi elevene muligheter for å bli fortrolige med sitt "nye 1. ordens språk.

SPRÅK ER MED PÅ Å UTVIKLE ELEVENES SOSIALE SAMSPILL OG HER ER BEGREPSFORSTÅELSE VIKTIG.

1 kommentar:

Lone sa...

I den klassen jeg er i i praksis, er det få som virkelig prater. Når vi sitter i samlingen, er det ikke akkuratt rift om å få snakke. Dette er noe jeg vet at de jobber med i den klassen.

Må si jeg ble overrasket, for jeg trodde alle 1 klassinger likte å fortelle (om seg selv spesielt), og om ikke alle, så en god del av de.

Selv sliter jeg med det å tenke gjennom det jeg sier, før det kommer ut. Noe høres utrolig smart ut i hodet mitt, men får ikke den samme effekten når det kommer ut
:-)