tirsdag 9. oktober 2007

LEK I SKOLEN

Vi hadde en flott økt mandag 8.10 om lek og læring. Det var veldig lærerikt å se hvordan en kan bruk lek som metode i skolen. Spesiell tankevekker for meg er dette med at barna må ha tid nok til å komme inn i leken og utvikle den. Jeg har vel trodd at det er greit å ha en liten stund med frilek og at barna lærer av dette, uten at jeg har tenkt noe over tidsperspektivet. Kanskje har jeg også vært litt rask med å hjelpe dem med å komme igang eller få elever med i leken.

Den nye læreplanen har fullstendig metodefrihet, noe som gir oss som lærere store muligheter for hvordan vi vil legge opp til læring i skolen. Lek er en fin måte å lære på, som gjerne burde vært brukt mye mer- her vil jeg komme med en oppfordring om å bruke kursdager for lærerne til å kurse seg i lek som metode. (gjerne noe som kan tas opp i de rette fora i kommunen).

Ellers har jeg alltid vært opptatt av lek som sosialiserende og til utvikling av motorikk. Da gjerne litt fysisk, vilter lek for å oppøve motorikken til barna. I dag ser jeg at vi kan legge inn mye av de mål vi vil at elevene skal lære i lek, men føler nok at min kompetanse på feltet kunne vært bedre.

Til slutt et lite varsko! Det er ikke absolutt alle barn som evner å være en del av leken - de kan være realistisk orienterte og derfor ikke "se tingene som er på lek". Dette er barn vi som lærere må ta vare på.

Mange gode tips og ideer til bruk i vår praksisperiode som starter på mandag.

3 kommentarer:

Ragna sin hobbyblogg sa...

Hallo! Ja, det var ei interessang økt om leik. Me har nok kanskje ein tendens til å avbryte og "hjelpe" til i leiken, utan at me tenkjer så mykje over kva det kan føre til.
Flott at du tek med dette om LK06 og metodefrihet. Me skal få det kjekt i praksis med mykje leikeaktivitetar:)
/Ragna/

Maria_86 sa...

Hei! Lurt poeng med at leik ikkje berre utviklar evne til sosialt samspel og fantasi, men òg den motoriske tviklinga blir stimulert via leik. Eg trur at me må bli flinkare til å godta litt vilter leik i skulen, tykkte at Toril kom med mange gode døme på dette, og korleis ein som vaksen kan forhalde seg til denne typen leik, noko som ofte kan vera vanskeleg. Lukke til i praksis:)

Helsing frå Maria.

Lone sa...

Utrulig kjekk økt med lek!! Jeg kjenner jo på meg selv, at om HSH hadde lagt opp undervisningen som lek, hadde jeg nok lært mye mer :-)

Det finnes mange spill for barn, som også smyger inn kunnskap. For eksempel har jeg to gutter som liker yatzy. Her får de bruke de matematiskekunnskapene sine + at vi har det kjekt og koser oss!! De får også øvd seg på blyantgrepet, finmotorikk og skrive tall.