Ved undervisningsplanlegging er det flere rammefaktorer en må ta hensyn til. Den viktigste er kanskje læreplanverket og opplæringslova. Men kommunale planer er også et viktig arbeidsverktøy. En legger en årsplan som en går ut fra når en setter opp en temaplan. Årsplanen innholder mål for undervisningen på det enkelte trinn og er et resultat av at en har brukket ned målene i LK06. En går så videre å setter opp en temaplan over hvilke temaer en skal arbeide med når. Det er ikke tema hver uke, men i de ukene en arbeider med tema integrerer en så mange fag som mulig i temaet.
Når en har satt opp en slik temaplan kan en se hva en skal jobbe med i de enkelte ukene, en letter slik arbeidet med ukeplaner og lekseplaner. Her skal en ha med mål for perioden (uken). Planene skal tilpasses den enkelte elev slik at han eller hun får størst mulig grad av måloppnåelse.
Det er ulike rammefaktorer en må ta hensyn til i planleggingen, som resurser av voksne og rom. Samt at en må tenke på om det er spesielle ting som skjer i perioden.
En har så kun den enkelte time igjen å planlegge - her skriver en opp det en vil ha med - hvem som er med av voksne - hvor en kan være osv.
søndag 10. februar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Heihei Brit Elin! LK06 har gitt lærarane nye utfordringar med tanke på årsplan, temaplan ol. Dei færraste skulen har fått tak i dei nye bøkene, grunna økonomi osv. Det er mykje å tenkja på når ein skal lage planar, det ser me jo og i praksis. jj, ha ein fortsatt fin kveld!
Ragna:)
Heia!
I skolen er det mye planlegging på ulike nivå og det kan nok være veldig tidkrevende. Det jeg tror er viktig i så hensende er å være klar over at denne planleggingen er oss til hjelp og av stor nødvendighet for å utføre jobben vår på en god og tilfredsstillende måte.
Liv:)
Legg inn en kommentar