Torsdag 7. februar var studentene ved ansvarlige for det faglige innholdet i matematikkens dag ved småskoletrinnet. Det ble en variert og innholdsrik dag der matematikken sto i fokus. Kan en slik dag med spill, baking og tangram være matematisk lærerike? JA det kan det. Ikke minst kan det være med å vise at vi bruker matematikk i hverdagen, at matematikk kan være gøy. Dessuten kan det være lærerikt med fokus i ett fag en hel skoledag.
Kan det være mulig å ta med erfaringer fra matematikkens dag over i norskfaget, der en får en hel skoledag med faglig fokus på norsk? Jeg har fundert på om det kunne vært kjekt og lærerikt for elevene med en dag der en fokuserer på norsk og kanskje litt ekstra på lesing. Her kunne en hatt stasjoner med høytlesing av en lærer, en kunne hatt en stasjon der en så litt ekstra på en forfatter, lytting til lydbok, høytlesing av et skuespill av elevene med innlevelse, og mye mer. Jeg tror norskfaget også har store muligheter for å bruke en dag der en ser at det er mye en kan gjøre. I de høyere klassene kan en skrive en liten skoleavis som kan utgis til skolens elever.
Er det mulig at vi i skolen burde bruke flere av undervisningsdagene på en hel dag med ulike aktiviteter innen et fag? Kan det være med å bevisstgjøre lærere om mulige arbeidsmetoder i faget, og gi elevene motivasjon og interresse for faget?
onsdag 13. februar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Å ha en norsk dag er en kjempe ide! La elevene få lese utdrag av forskjellige tekster, og la de selv få fullføre dem kan jo for eksempel bli en post. En post jeg ville stemt for er en der elevene sitter litt tett samlet rundt en som med innlevelse forteller segn far lokalområdet. Dette fenger elevene noe helt utrolig og interessen blir skapt. Jeg fortalte segn for både 1. og 7. klasse og vil nok si at det ble skapt en stor interesse blandt de fleste.
Legg inn en kommentar