mandag 14. april 2008

VURDERING

I det daglige brukes begrepene evaluering og vurdering om hverandre, evaluering er et vidt begrep og dekker mer enn vurdering. En kan nesten si at den dekker vurderingen av vurderingen. Slik kan en forstå at det dreier seg om mer enn å vurdere elevevprestasjoner. Det kan være skolevurdering, vurdering av vurderingsformer i skolen.

Kunnskapsløftet bruker konsekvent vurdering om elevarbeiders kvalitet og måloppnåelse. Det er viktig å utvikle en kultur på den enkelte skole for vurdering, slik kan en oppnå gode resultater og forbedre seg på ting som en ikke har fått så godt til.

Elevmedvirkning er viktig for at elevene skal få et eierforhold til sine vurderinger, tilbakemeldinger på oppgaver skal være fruktbare for elevene. Tilbakemeldingene må gi elevene informasjon om hva som er bra og hva de må jobbe mer med. Slik kan en involvere elevene mer i egen læringssituasjon og elevene får et større utbytte av vurderingen.

Det har blitt et større fokus på dette med vurdering etter at LK 06 kom, men det har lenge vært med i skolen i en eller annen form. Det er slik sett ikke noe nytt, men vektleggingen er blitt sterkere.

3 kommentarer:

Liv Sæbø Stava sa...

Hei Brit Elin!
Dette med vurdering er ikke nytt i skolesammenheng, men allikevel et emne som diskuteres år etter år. Det siste jeg har fått med meg er at venstre ønsker karakterer før ungdomsskolen, og ikke skal jeg avgjøre om det er galt eller rett. Men leser man boken "Vurdering for læring" av Roar Engh, Stephen Dobson og Eli Kari Høihilder så er det vel ingen tvil om at er det økt læringsutbytte vi ønsker i norsk skole så er nødvendigvis ikke det riktige skrittet å ta og ekspandere den summative vurderingen som karakterer representerer. For å få mest mulig kunnskap inn i hodet til elevene er det viktig å spille på lag med dem, og det er viktig å hjelpe dem underveis i læringsprosessen, kalt formativ vurdering. Jeg er overbevist om at skolen har mye å hente på vurderingssiden. For meg har dette med vurdering vært et av de mest lærerike emnene i studiet dette året, fordi at etterhvert som jeg har lest har jeg møtt meg selv i døren: jeg har tenkt at mine tanker er helt feil, og derfor anbefaler jeg alle nevnte bok, og kanskje spesielt bør politikerne lese den boken, for er det helt sikker at de alltid vet nok om de emnene de uttaler seg om?
Lykke til i innspurten, vi får hente motivasjon og inspirasjon hos hverandre.
Varm klem Liv.

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Flores Online, I hope you enjoy. The address is http://flores-on-line.blogspot.com. A hug.

Oddveig sa...

Hei Brit Elin! Dette med vurdering tykkjer eg er eit vanskeleg dilemma, korleis vurdera elevar på best mulig måte? For å gje dei motivasjon, men samtidig veiledning som du skriv på rett måte? Men er det ikkje minst viktig at ein vurderar seg sjølv? Om ein gjer ting på rett måte? Kva som kunne vore gjort betre...og kva ein kan forandra på!?
Flott innlegg Brit Elin, lykke til med eksamenar no på slutten!
Oddveig:-)